Conscients de l'impact que nous avons sur l'#environnement, depuis plusieurs années, nous avons décidé de commencer à réduire la taille de nos emballages pour diminuer nos #déchets. ♻ En #2024, les chiffres sont là : une réduction de la taille de nos emballages jusqu'à 50% ! 📉 Nous sommes fiers de constater que cette quête constante d'amélioration nous a placés en avance sur des futures normes. 👏 En effet, un projet de loi, prévu pour entrer en vigueur en mai 2025, a été introduit fin 2023, encourageant les entreprises à adopter la même approche que la nôtre : réduire la taille des emballages. 🤝 Ce sont des actions simples, des réflexions constructives et une conscience #environnementale éveillée qui nous poussent à toujours évoluer. 🌱 ______ Aware of the impact we have on the #environment, several years ago we decided to start reducing the size of our packaging to reduce our #waste. ♻ By #2024, the figures are in: a reduction in the size of our packaging of up to 50%! 📉 We're proud to say that this constant quest for improvement has put us ahead of future standards. 👏 Indeed, a bill, scheduled to come into force in May 2025, was introduced at the end of 2023, encouraging companies to adopt the same approach as ours: reducing the size of packaging. 🤝 It's simple actions, constructive thinking and an awakened #environmental conscience that drive us to keep evolving.
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🌍Our international network talks about supermarket engagement to sustainability in their country From ditching plastic bags to promoting bulk purchases and adopting eco-friendly practices, the supermarkets are driving a global shift towards a more sustainable future. Woolworths in South Africa eliminated plastic bags, urging customers to bring their own reusable bags. Supermarkets in Brazil introduced paper bags as an eco-friendly alternative. In Spain, Mercadona offered cloth bags for packaging fruits, while Ahorramás used biodegradable bags for fresh produce. Carrefour in France provided kraft and organic cotton bags, and Marqt in the Netherlands encouraged customers to bring their own reusable packaging. Albert Heijn gave shoppers the choice between packaged and unpackaged fruits. Beyond bags and packaging, supermarkets are implementing recycling programs. Woolworths in South Africa recycles batteries, plastic bags, and fabric bags. In Brazil, some stores collect and recycle oil, grease, and other waste. French retailer Biocoop introduced a deposit system for bottle re-use. Organic and vegan products have found their place on the shelves. Supermarkets also embrace bulk purchases to reduce packaging waste. Customers in Spain, France, and other countries can buy products in bulk, supported by brands like Danone and Kellogg’s for example. Supermarket buildings prioritize sustainability, with natural light and water-saving measures like pressure taps and low-energy hand dryers. Supermarkets in Brazil even participate in tree-saving campaigns. These initiatives inspire us to be more conscious consumers and this is only the beginning ! Look at these 5 recent eco-friendly initiatives in France : #International #Strategir
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Partner at Product Law Firm - Food | Non-food | Consumer Products | Product liability | Business law
Check out my new article (in French) on the uptaded recyclability and reuse percentages applicable to products which are subject to French public tenders. #productlaw #consumerproducts
Nouveaux produits recyclés dans les marchés publics. Par Neli Sochirca, Avocat. A compter du 1er juillet 2024, de nouveaux produits et pourcentages seront applicables dans le cadre de l'obligation de réemploi ou d'intégration de matières recyclées dans les marchés publics. Depuis le 1er janvier 2021, l'Etat et les collectivités doivent intégrer, dans leurs achats annuels, des produits issus du réemploi ou composés de 20 à 100% de matières recyclées . Initialement fixées en mars 2021 , la liste des produits concernés et les proportions minimales de réemploi ou recyclage, viennent d'être modifiés par décret du 21 février 2024 , complété par l'Arrêté du 29 février 2024. (...) Lire la suite > https://lnkd.in/dnS3bNWV
Nouveaux produits recyclés dans les marchés publics. Par Neli Sochirca, Avocat.
village-justice.com
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International Zero Waste Day is tomorrow, but we need to act TODAY! Did you know that humanity produces 430 million tons of plastic every year? 🤔 It is estimated that 2.24 billion tons of waste are produced worldwide each year, of which only 13% is processed. Reducing waste is one of the major challenges. As GS1 we are engaged in various initiatives in various countries. The #standardsGS1, including #QRCodeaugmentéGS1, facilitate the sorting, recycling and traceability of reusable packaging. This product data will help consumers implement practices that contribute to a circular ♻️ economy To join the community: info in the comments ⬇️ #ZeroWasteDay
🚮 La Journée internationale du zéro déchet, c’est demain mais, nous devons agir dès AUJOURD’HUI ! Saviez-vous que l'humanité produit chaque année 430 millions de tonnes de plastique ? 🤔 On estime que 2,24 milliards de tonnes de déchets sont produits chaque année dans le monde, dont seulement 13 % sont traités. La réduction des déchets est l’un des grands enjeux de l’initiative « impack’t », la communauté d’intérêt emballages déployée depuis novembre 2023. Notre objectif ? Réduire l’impact environnemental des emballages domestiques et logistiques à travers 6 axes de travail : ➡️ La donnée des emballages ➡️ Le réemploi ➡️ La SMART-Box ➡️ Le Tri intelligent ➡️ Le vrac ➡️ La consigne Les #standardsGS1, dont #QRCodeaugmentéGS1, facilitent le tri, le recyclage et la traçabilité des emballages réemployables. Ces données produits vont aider les consommateurs à mettre en place des pratiques qui contribuent à une économie circulaire ♻️ Pour rejoindre la communauté : infos en commentaire ⬇️ #ZeroWasteDay
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I would like to thank Le Monde newspaper for publishing my latest article on the subject of “regenerative procurement” I share in this article the information about the implementation of the CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) on January 1st 2024. The objective is to limit greenwashing practices. However, I regret in this article the slow transformation of value chains towards more virtuous practices, due, according to my analysis, to the difficulty to demonstrate the impact in the income statement. In my article, I promote the adoption of “regenerative procurement “ methods, from the Latin regeneratio, "return to life". It is a "renewal (...) of what was (...) altered", according to the Larousse dictionary. These procurement practices, inspired by regenerative agriculture, involve applying a holistic approach to restoring the business environment. The goal is to create a larger ecosystem that allows for greater collaboration between suppliers and customers. By pooling their resources, companies that develop “regenerative procurement” go beyond sustainable procurement that only seeks to maintain without degrading. I illustrate such practices with the example of Colgate-Palmolive Palmolive which developed a mono-material toothpaste tube by banning aluminium which made this packaging non-recyclable, and which shared this innovation (for free) with its competitors. In the conclusion I regret that only 9% of the total plastic produced (all types) is recycled, 12% is incinerated, the rest is thrown away in the nature. Please send me an email to receive the full version of the article (in French or English) Aarti Ramaswami ESSEC Business School ESSEC MS® Gestion Achats Internationaux & Supply Chain (GAISC) Don Klock Michael Corbo Len DeCandia Olivier TROESTER #procurement #ESG #CPO #regenerativeprocurement
« Pour une politique d’achats réparatrice »
lemonde.fr
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Fresh news on the sustainability journey of Actimel in Belgium ! Besides our dairy farmers efforts to reduce the carbon footprint of the milk used to produce Actimel in Rotselaar, we are also tackling that of packaging. We take another step towards the circular economy with label-free Actimel bottle on our whole range. From now on, the iconic little white bottles will have the brand name, allergens and vitamins embossed. What's the impact ? 22 tons less plastic & 159 tons less CO2 (based on 2023 volumes) and we improve the recyclability of it. And we don't stop there. We are also launching a big bottle of 645g which is also helping to save 17% of packaging versus 6 littles bottles. More news here 👉 https://lnkd.in/epCth9dc #everystepcounts #circularpackaging #OnePlanetOneHealth https://lnkd.in/e-KHeMVP
Les petites bouteilles d’Actimel mises à nu
gondola.be
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🇫🇷 Vous vouliez toujours savoir comment étaient recyclés les emballages collectés au Luxembourg ? 🧐 Notre page sur les emballages recyclables vient d’être mise à jour ! https://lnkd.in/dzJVBPsM 🇬🇧 You have always wanted to know more about how the packaging collected in Luxembourg was recycled? 🧐 Our page on recyclable packaging has just been updated! 🇩🇪 Sie wollten schon immer wissen, wie die in Luxemburg gesammelten Verpackungen recycelt werden? 🧐 Wir haben gerade unsere Seite über recycelbare Verpackungen aktualisiert! #recyclage #emballages #recycling #packaging #verpackungen
Les Emballages Recyclables
valorlux.lu
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The total amount of gloabal plastic waste currently exceeds the biomass of all mammals on earth. By 2050 at current rates of extraction of petrochemicals to produce plastics, the total amount of global plastic waste will surpass the biomass of all the fish in the oceans (assuming there are still viable populations of fish left given current rates of ocean acidification caused by CO2 absorption, externalized toxic chemical pollution by industry, and human populations generally using the ocean as a toilet/dump). Well done! What other Guinness Book of World Records shall humans break today?
Cosmographe, auteur, conférencier | Linkedin Top Green Voice | Enseignant à Sciences Po et Mines Paris Tech | Co-fondateur de Cosmorama, Printemps écologique et Sailcoop.
🥤 Exceptionnelle cette vidéo ! Nous achetons 1 million de bouteilles en plastique PET par minute. Ca représente 525 milliards de bouteilles chaque année. Le PET, ce n'est qu'un seul type de plastique, mais il est en croissance phénoménale. C'est celui des bouteilles de soda en plastique. Constitué à 99% de pétrole. Solide et recyclable. Mais la production de PET libère aussi dans les milieux naturels des substances cancérigènes connues telles que l'éthylbenzène, l'oxyde d'éthylène, le chlorure de méthylène, le benzène et le toluène. Ou l'antimoine, ultra toxique pour les femmes enceintes. A l'échelle de la planète, moins de 28 % de ces bouteilles sont recyclés. C'est à dire que le reste est brûlé, mis en décharge ou jeté aux ordures. Comme le suggère cette vidéo, les responsables sont bien identifiés 1. Coca Cola / 3 millions de tonnes de plastique par an 2. Pepsico / 2 millions de tonnes 3. Nestlé / 920K tonnes 4. Unilever / 716K tonnes pour les clients https://buff.ly/3PBG1Y8 Pour les producteurs, on peut citer https://buff.ly/3TyqzNx Constantia Flexibles (Inde) Berry Global (US) Amcor Plc (Australie) Coveris Holding (Autriche) Si nous n’agissons pas plus vite, d’ici 2050, il y aura plus de plastique que de poissons dans nos océans. Voici ce qu'il faut faire par ordre de priorité REFUSER -> RÉDUIRE -> RÉUTILISER -> et seulement si on n'a pas d'autres solutions, RECYCLER Fermons le robinet de la pollution plastique. 👉 Cliquez sur suivre pour en savoir plus ♻ Republiez si vous pensez que le sujet est important Cette publication a été inspirée par Vojtech Vosecky #Plastique #EconomieCirculaire #déchets #Durabilité #WasteManagement #circular #nature #plastic PS : Crédits à Greenpeace International pour la campagne. Pour vous abonner à Cosmorama, ma newsletter hebdo, cliquez ici https://buff.ly/3O6ozu0
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Cards on the table: Single-use paper packaging is not significantly better than single-use plastic packaging. 🚫 ♻️ Each European disposes of approximately 73 kg of paper and cardboard packaging per year. 🗑️ Although paper packaging may seem "sustainable" at first glance, here's the problem: In Europe, the paper and cardboard come from intensively managed monocultures. 🌳 The result is that forest ecosystems are damaged, and the forests can absorb less CO2. It's a lose-lose situation for forests, living beings, and the climate. 🌍🌲😢 "But it can be recycled," some might say. "Well, yes and no!" Even with recycling, there are clear limits: infrastructure, composite materials, and additional manpower need to be invested to process this amount of paper annually. Check out the video below for all the details. ⏯️ The solution is not to replace plastic with paper and cardboard! The priority lies in waste reduction, including the reuse of packaging. And for that, each user must decide for themselves: Choose to reuse! 🌟 #SustainableChoices #ReduceWaste #ChooseToReuse #ClimateAction #EnvironmentalAwareness #Vytal
Papier jetable, plastique à usage unique : même combat ! 🙅 Aujourd’hui, chaque Européen·ne jette à peu près son poids moyen, soit 73kg, d’emballages en papier-carton chaque année. Le tout-jetable devient la norme, et c’est un problème : 🌲pour l’environnement : en Europe, le papier-carton provient principalement de forêts exploitées de manière intensive, en monoculture. Résultat : les écosystèmes forestiers sont dégradés et les forêts absorbent moins de CO2. 👥pour la justice sociale : pour produire du papier-carton, l'UE importe notamment de la pâte à papier en provenance d’Amérique latine et d’Asie, participant à la déforestation et aux violations des droits humains dans ces régions. ⚖️pour la liberté de choix des consommateur·ices, à qui on ne propose pas d’autres options. Et le recyclage a ses limites : 🏭 manque d’infrastructures, ♻️ matériaux composites difficiles, voire impossibles à recycler, ♽ dégradation de la matière et nécessité d’ajouter de la pâte à papier vierge. Remplacer le plastique par le papier-carton n’est pas la solution ! La priorité, c’est la réduction des déchets, à travers, entre autres, le réemploi des emballages 📢 L’Europe 🇪🇺 doit prendre la bonne décision. Aidez-nous à faire passer le message et partagez la vidéo 👇 #zerodechet #reemploi #economiecirculaire #transitionecologique #ppwr #throwawaygoaway #wechoosereuse #getback #papier #emballages Vidéo réalisée par Environmental Paper Network Fern NGO
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ESG and Sustainability | Sales Leadership | Partnerships | Training and Development | #WomeninSustainability | #SustainableFinance
I stumbled on this posting today and found it extremely impactful - so much so that I am compelled to share. In Asia, we have sooooo much plastic in our food takeaway businesses and we are grappling with the repercussions of that waste (on the beaches, in our waterways, on our walking paths - it is everywhere!). Relatively fewer businesses have adapted to paper/cardboard. But having watched the video below, I am forced to reflect on the externalities (the hidden costs) that packaging incurs - such as the transport from cutting down the trees, to the biproducts from the manufacturing process (chemical treatments, carbon emissions) the supply chain and shipping - all of which are buried into the unit cost of the product that is priced as if it is an unlimited resource and not reflective of the "true cost" of the item. The unit price of a paper tray may be a few cents each, making it an attractive and cost-effective product for *business* but this price does not accurately reflect the hidden costs of the externalities -- which are not factored in. From today, I will do better - starting with being more mindful, and committing to thinking "Beyond Sustainability" --> I won't just be mindful of the paper tray I am consuming because choosing paper over plastic is a positive choice -- but there are still environmental consequences for that choice. I will think of better ways to address this problem and I hope you will too. #BeyondSustainability Every day is a learning day, and change starts with an individual and their actions, which then form collections of actions. We need to start thinking of how to redesign society - so we can all do better. www.gift-ed.com
Papier jetable, plastique à usage unique : même combat ! 🙅 Aujourd’hui, chaque Européen·ne jette à peu près son poids moyen, soit 73kg, d’emballages en papier-carton chaque année. Le tout-jetable devient la norme, et c’est un problème : 🌲pour l’environnement : en Europe, le papier-carton provient principalement de forêts exploitées de manière intensive, en monoculture. Résultat : les écosystèmes forestiers sont dégradés et les forêts absorbent moins de CO2. 👥pour la justice sociale : pour produire du papier-carton, l'UE importe notamment de la pâte à papier en provenance d’Amérique latine et d’Asie, participant à la déforestation et aux violations des droits humains dans ces régions. ⚖️pour la liberté de choix des consommateur·ices, à qui on ne propose pas d’autres options. Et le recyclage a ses limites : 🏭 manque d’infrastructures, ♻️ matériaux composites difficiles, voire impossibles à recycler, ♽ dégradation de la matière et nécessité d’ajouter de la pâte à papier vierge. Remplacer le plastique par le papier-carton n’est pas la solution ! La priorité, c’est la réduction des déchets, à travers, entre autres, le réemploi des emballages 📢 L’Europe 🇪🇺 doit prendre la bonne décision. Aidez-nous à faire passer le message et partagez la vidéo 👇 #zerodechet #reemploi #economiecirculaire #transitionecologique #ppwr #throwawaygoaway #wechoosereuse #getback #papier #emballages Vidéo réalisée par Environmental Paper Network Fern NGO
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